Select Page

آیا انجام اقدامات ارتودنسی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

اگر قرار است در چند ماه آینده فرزند جدیدی به دنیا بیاورید، زمان حاملگی کودک نباید از وضعیت دندان و لثه خود چشم‌پوشی کنید. هنگامی‌که باردار هستید، سطح هورمون‌های شما به‌شدت تغییر می‌کند که می‌تواند منجر به بوی بددهان، بزاق اضافی و لق شدن دندان‌های شما شود. اما آنچه بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند این است که شما می‌توانید درحالی‌که حامله هستید درمان ارتودنسی را ادامه دهید یا شروع کنید. برخی از مادران حامله ممکن است نگران تهیه تصاویر پزشکی از صورت و دهان آن‌ها هنگام بارداری باشند. اما اقدامات ارتودنسی دارای محافظتی است که می‌تواند روی شکم یک زن باردار قرار گیرد تا او و نوزادش در معرض اشعه قرار نگیرند.

ارتودنسی حاملگی

آیا باید به متخصص ارتودنسی اطلاع دهید که باردار هستید؟

قبل از اینکه متخصص ارتودنسی بتواند برنامه‌ریزی برای درمان شما انجام دهد، آن‌ها باید بدانند آیا شما باردار هستید یا قصد دارید به‌زودی باردار شوید . به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که یک زن باردار وزن زیادی پیدا کند، اندازه صورت و دهان او تغییر می‌کند. وقتی این جابجایی اتفاق می‌افتد، یک متخصص بهداشت ارتودنسی می‌تواند یک قالب کاملاً جدید از دهان و دندان‌های او ایجاد کند. اگر باردار هستید و از بریس استفاده می‌کنید، ممکن است مجبور شوید بیشتر و به‌صورت مرتب به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا سیم‌های بریس شما تنظیم شود. این کار باید اتفاق بیفتد زیرا در این مدت وزن بدن شما در نوسان است.

آیا باید در مورد درمان ارتودنسی با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید؟

اگر قصد درمان ارتودنسی رادارید، ابتدا این برنامه را با متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارید. حتی اگر قبل از بارداری مشکلی با دندان یا لثه خود نداشته باشید، برخی از مادران آینده احتمالاً دچار التهاب در دهان خود می‌شوند. این التهاب می‌تواند باعث التهاب لثه یا تغییر سریع وضعیت دندان‌های آن‌ها شود. اگر قبل از بارداری از بریس یا ردیف استفاده می‌کردید، در صورت بارداری نیازی به برداشتن آن نخواهید داشت. اگر شروع به استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی کرده‌اید، باید این کار را در طول بارداری خود ادامه دهید.

چگونه می‌توانید زمان درمان ارتودنسی را کاهش دهید؟

اگر نگران مدت‌زمان مراجعه به متخصص ارتودنسی خود هستید، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای سهولت کار شما و خانواده خود انجام دهید. هرروز دستگاه‌های ارتودنسی جدیدی به بازار می‌آیند که باعث کاهش زمان کلی درمان می‌شوند. در بسیاری از مراکز ارتودنسی از نرم‌افزارهای ساخت ارتودنسی نیز استفاده می‌شود. این نوع فناوری به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر دندان‌های خود را صاف کنید. کارکنان مطب ارتودنسی شما می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلی برای فرزند شما پیش نیاید. همچنین می‌توانید بازدیدهای خود را از متخصص زنان و زایمان در یک روز برنامه‌ریزی کنید.

ارتودنسی حاملگی

چگونه درمان ارتودنسی می‌تواند سلامت دندان شمارا بهبود بخشد؟

استفاده از بریس می‌تواند سلامت لبخند شمارا بهبود بخشد. آیا می‌دانید این امر همچنین می‌تواند خوردن غذای سالم را برای شما آسان کند؟ به‌عنوان‌مثال، اگر همیشه با جویدن مشکل داشته‌اید، درمان ارتودنسی می‌تواند مصرف غذا با مواد مغذی فراوان را برای شما بسیار آسان کند. اگر می‌خواهید به کودک خود شیردهید، استفاده از بریس در دوران بارداری باعث می‌شود که شما عادات غذایی بهتری پیدا کنید. هنگامی‌که غذاهای حاوی پروتئین و همچنین میوه و سبزیجات می‌خورید، می‌توانید شیر مادر بیشتری برای نوزاد خود تهیه کنید.

داروها و درمان ارتودنسی

اگر هنگام انجام درمان‌های ارتودنسی نگران مصرف دارو هستید، بدانید که برای دریافت بریس هرگز مجبور به انجام هیچ‌گونه عمل جراحی یا بیهوشی نخواهید شد. بااین‌حال، شما هنگام انجام ارتودنسی و استفاده از بریس از طریق سیم، برخی از ناراحتی‌ها را در لثه‌های خود تجربه کنید. متخصص ارتودنسی شما می‌تواند برخی از ژل‌های تسکین‌دهنده را برای شما توصیه کند که هیچ خطری برای شما یا کودک ایجاد نمی‌کند. اکثر زنان باردار نیاز به استفاده از بریس های Invisalign دارند زیرا فقط مشکلات دندانی جزئی دارند. این تراز کننده‌ها دردی برای شما ایجاد نمی‌کنند و به‌خوبی می‌توانید از آن‌ها مراقبت کنید.

آیا باید قبل از تولد کودک، درمان ارتودنسی را شروع کنیم؟

قبل از اینکه فکر کنید اکنون بیش‌ازحد مشغول مراجعه به متخصص ارتودنسی هستید، تصور کنید که هنگام مراقبت از یک کودک نوپا چقدر دیگر مشغول خواهید شد. اگر در دوران بارداری درمان ارتودنسی خود را شروع کنید، متخصص ارتودنسی احتمالاً می‌تواند بریس های شمارا قبل از اینکه کودک شما نوپا شود، بردارد. اگر می‌خواهید  پشت سرهم حامله بشوید، در معالجه ارتودنسی تردید نکنید زیرا ممکن است دندان‌های شما باگذشت زمان بدتر شود.

درمان ارتودنسی و موارد اضطراری در دوران بارداری

اگر به بیماری لثه مبتلا هستید که باعث شل شدن دندان‌های شما می‌شود، بلافاصله به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی می‌تواند دندان‌های آسیب‌دیده را تثبیت کند. متخصص ارتودنسی می‌تواند با یک متخصص پریودنتیست (دندانپزشکی که منحصراً با لثه کار می کند) برای از بین بردن هرگونه عفونت که می‌تواند باعث از دست دادن دندان شما در اثر التهاب لثه شود، آن‌ها برطرف کند.

اگر شما علاقه‌مند به انجام یکی از روش‌های درمانی ارتودنسی برای خود یا فرزندان خود هستید، یا فقط می‌خواهید ببینید

آیا در هنگام بارداری، استفاده از بریس ها دردناک است؟

متأسفانه برخی موارد بیماران باردار ممکن است کمی ناراحتی بیشتری نسبت به حد متوسط ​​در هنگام استفاده از بریس ها داشته باشند. این نتیجه افزایش حساسیت عصبی است که بارداری برای شما ایجاد می‌کند و همچنین افزایش التهاب در لثه‌ها. این اتفاق برای همه نخواهد افتاد، اما خوب است که از ابتدا بدانید که این‌یک احتمال است.

بسیاری از زنان باردار با شروع بزرگ شدن شکم خود نگران ظاهر خود هستند. این نیز میزان قابل‌توجهی از ناراحتی را ایجاد می‌کند. برخی از زنان ممکن است در طول بارداری از ارتودنسی پرهیز کنند تا از تشدید نگرانی درباره ظاهر و درد جلوگیری کنند.

اگر ظاهر اصلی‌ترین نگرانی شماست، استفاده از بریس های Invisalign را توصیه می‌کنیم . این گزینه از یک مدل پلاستیکی و شفاف ساخته می‌شود که از آن‌ها روی دندان‌های شما استفاده می‌کنند؛ شبیه نگه‌دارنده که درمان ارتودنسی شمارا پنهان می‌کند. با پیشرفت درمان باید   بریس ها را تعویض کنید.